Jarruvalon kytkin

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1731
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Jarruvalon kytkin

Viesti Kirjoittaja cape »

Osaakos joku kertoa mitä jarruvalon kytkimessä käytännössä tapahtuu. Ehdin jo epäillä, että takajarrun kytkin on viallinen tai johdoissa on vikaa, mutta toimii se kuitenkin. Verrattuna etujarrun kytkimeen, joka toimii moitteetta, takajarru vaatii todella reippaan painalluksen, ennenkuin jarruvalo syttyy. Siitä ei siis paljon ole iloa, kun pyörä on varmaan pysähtynyt ennen valon syttymistä. Onko tuon kytkimen herkkyyttä siis mitenkään mahdollisuutta säätää vai mikä mättää??
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1731
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Jarruvalon kytkin

Viesti Kirjoittaja cape »

Niin vaan meni jarruvalon katkaisin vaihtoon. Joskus kuulemma elpyvät huolellisella puhdistuksella, mutta minulla ei auttanut vaikka annoin kunnon happokylvyn. Uuden tarvikeosan olisi saanut Stormilta hintaan 17,90€, mutta eihän Laverdaan voi mitä tahansa osaa laittaa. Paikalliset varaosaliikkeet nostivat järestään kädet pystyyn, ei mitään vastaavaa. Etujarrulle kytkin olisi kyllä löytynyt. Ebaystä olisi varmaan saanut parilla kympillä kytkimen, mutta tällä kertaa paikallinen puskaradio osoitti tehonsa. Päivä sen jälkeen kun olin osatarpeesta eräälle motoristille maininnut, sain puhelun Moto Guzzi harrastajalta, jolta löytyi joutava hydraulinen jarruvalokatkaisin. Täysin samanlainen kuin alkuperäinen ja toimii moitteetta. Hintakin oli sopiva, 0€. Motoristihenkeä parhaimmillaan…

Mutta, mutta, MITEN VOI JARRUJEN ILMAAMINEN OLLA NIIN VAIKEATA? Ilmasin jarrut todella huolellisesti ja silti poljin oli aivan löysä. Otti toki kiinni, mutta vasta pitkän liikkeen jälkeen. Vaihdoin sitten samalla jarrupalat ja huomasin, että jarrusatula oli nesteestä märkänä. Jostain siis fuskaa. Sylinterit olivat kuivat, joten epäilys kohdistuu ilmausnippaan. Vuotaa todennäköisesti kierteestä kun nippaa aukaisee ilmausta varten. Eihän tuossa nipassa kuulu olla mitään tiivistettä? Ei minulla ainakaan missään ole.

No, täytyy tutkia uudestaan paremmalla ajalla…
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 790
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jarruvalon kytkin

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Oikein epäilit, ei ole ilmausruuvissa tiivistettä, se tiivistyy pään kartiopinnasta. Minä ilmaan jarrut siten että letku ilmausruuviin ja letkun toinen pää pulloon nestepinnan alapuolelle. Sitten varovasti paineilmaa nestesäiliön korkin ilmareiästä ilmapistoolilla mutta älä riko säiliötä. Läpinäkyvästä letkusta näkee hyvin koska ilman tulo lakkaa ja siten ilmaruuvi vauhdissa kiinni. Joskus joutuu säiliön täyttämään välillä jos ilmaa on reilusti.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1731
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Jarruvalon kytkin

Viesti Kirjoittaja cape »

EI minulla nestesäiliön korkissa mitään ilmareikää ole...

Mutta sain jarrut lopulta ilmattua. Nyt valokatkaisin toimii hyvin, jopa paremmin kuin etujarrun. Kohta se tietysti rupeaa häiritsemään ja menee vaihtoon.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 790
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Jarruvalon kytkin

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Jotasta oli etupään jarruvalokytkin sanonut työsopimuksen irti.
Selvittelin mistä korvaava, niitähän oli autopuolella pilvin pimein tarjolla, pari esimerkkiä:
Bosch 0 986 345 110
Hella 6DL 003 262-001
Sama kytkin käy myös RGS:sään.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1731
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Jarruvalon kytkin

Viesti Kirjoittaja cape »

Hyvää tietoa Martti. Lisäsin vinkkeihin (Jounillekin tiedoksi).
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Vastaa Viestiin