Ensiöketjun kiristys

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
Hannu750
club member
club member
Viestit: 227
Liittynyt: 27. Loka 2008 11:34
Paikkakunta: Espoo

Ensiöketjun kiristys

Viesti Kirjoittaja Hannu750 »

Aloitetaan tämäkin nyt jollakin aiheella. Vaikka tuosta ensiöketjun kiristyksestä. Sen monet vetävät liian tiukalle ja seurauksena on kiristinlusikan kuluminen. Alkuperäinen Laverdan omistajan käsikirjan ohje on: ensin ruuvi kiinni sen verran kuin kevyesti kiertämällä menee. Puoli kierrosta auki ja lukkomutteri kiinni samalla pitäen ruuvia paikoillaan ettei se pyöri. Tuolla jää ketjuun parin millin löysä. Sen voi kokeilla kytkinkoppa avoinna, muuta varsinainen säätö on tehtävä ehdottomasti kun kytkinkoppa on paikoillaan. Jää taas muuten liian kireälle ja kampiakselin pään ja kytkinakselin laakerit jäävät jännitykselle. Omalla pyörälläni on nyt ajettu n. 150 000 km ja kiristinlusikka on edelleen hyvän näköinen ja alkuperäinen. Periaatteessa samalla tekniikalla voi säätää sen triplen ensiöketjun.

T. Hannu
Avatar
TommiK
club member
club member
Viestit: 234
Liittynyt: 13. Loka 2008 09:09
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ensiöketjun kiristys

Viesti Kirjoittaja TommiK »

Kyllä se triplen ensiöketju varmaan suht sopivasti säätyy noinkin, mutta tehtaan ohje triplessä on säätö moottorin käydessä. Näin olen aina tehnyt ja kunhan sen kerran oppii niin sitten sen osaa säätää aina samalla tavalla. Ohjessahan sanotaan, että kun kiristäessä kuuluu vinkuvaa ääntä (liian kireällä) niin kiristys ruuvia käännetään takaisin päin kunnes ääni häviää. Itse olen pitänyt kiristintä ehkä pikkuisen liian tiukalla, koska kiristinlaahuri tai lusikka tuli kerran vaihdettua uuteen. Liian löysä ensiöketjuhan paitsi kuullostaa pahalta niin vaikuttaa myös ajomukavuuteen, koska voimansiirtoketjussa on löysää. Vaihteistokin toimii napakammin kun ketjusta on liiat löysät pois. Tämähän voi olla twinissä hieman eri juttu kuin triplessä, mutta itsellä ei ole kokemusta kuin 500 ja 600 twineistä, joissa on hammaspyöräveto kampiakselin ja kytkimen välillä.

Joka tapauksessa kannattaa noudattaa tehtaan ohjeita.
Breganze Heavy Metal - - - Ei Laverdaa tällä hetkellä. Triumph Tiger 'Steamer' 1998 British Racing Green. Mutta 3-sylinteriä!
Vastaa Viestiin