Moro Martti,italosound kirjoitti: ↑16. Helmi 2021 17:49 Moro
Kannen lämpötilasta ja öljystä tuli mieleen että takavuosina tripleistä meni nostajan kuppeja, nykyisin ei juuri ollenkaan. Mitä Jouni olet mieltä mäntien ja palotilojen maalaamisesta eristemaalilla? Sitähän nykyään harrastetaan remppojen yhteydessä, lienee jotain keraamista pinnoitetta. Johonkin se lämpö menee, mutta tuleeko jokin yksittäinen kohde liialle lämpökuormalle, vai oletaanko että se tulee vain putkesta pihalle?
Martti
Millä tavalla kupit meni?
1. Ihan vaan kuluivat kuopalle
2. Väljistyivät pesiin
Ainakin sinkkilisäaineistus on oltava öljyssä kunnossa, jos haluaa venttiilikoneiston osien kestävän.
Oma havaintoni on että jos halutaan päästä Laverdoissa hyvin pitkiin osien kestoihin niin se vaatii ainakin öljyn ominaisuuksilta todella paljon mm. siksi että öljy käy hetkellisesti varsin kuumana, joissain paikoissa Laverdan moottoreita on varsin korkeita pintapaineita, ilmajäähdytys ja vierintälaakerit.
Toisaalta mieleeni tulee myös ihan ns. normaali kuluma, pyörillä tuskin tällä vuosituhannella ajetaan yhtä paljon kuin edellisellä. En tiedä onko noissa kupeissa koskaan ollut materiaali tai lämpökäsittelyongelmia. Triplessä kupin pyöritys on toteutettu siten ettei nokka paina aivan keskelle kuppia. Jäljestä näkee jos kuppi ei pyöri. Tähän voi olla syynä ettei esim. pesä ole ihan pyöreä ja jotenkin jumittaa.
Erilaisia pinnoitteita on tällä hetkellä markkinoilla aika paljonkin erilaisia ja niillä on erilaisiin käyttötarkoituksiin. Niiden tarkoitus on yleensä:
-Eristää lämpöä
tai
-Vähentää kitkaa
Vähän hankala minun on arvioida, koska en ole muita pinnoitteita kokeillut kuin RVS:ää, mutta se on öljyn sekaan laitettava tuote. On muuten erinomainen tuote. Muistaakseni Redax kertoi kokeilleensa joitain pinnoitteita, eikä huomannut osalla niistä mitään eroa. Pinnoitteesta tuskin tulee kovin paksu kerros, mutta en kyllä itse lähtisi kokeilemaan mitään sellaista pinnoitetta Laverdassa mikä entisestään nostaa kaasujen lämpötiloja (esim. keraaminen pinnoite). Kokeilematta silti paha sanoa, mutta saattaa tulla kalliiksi kokeilut. Tulisi tehtyä sama asia kahdesti joten epäilen että kaasujen lämpötila helposti nousisi liikaa. Luulisin että kitkaa vähentävistä pinnoitteista olisi hyötyä.
-Jouni