Renkaat

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
Hannu750
club member
club member
Viestit: 228
Liittynyt: 27. Loka 2008 11:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Hannu750 »

Vaikka tässä ei olekaan Laverda kyseessä mulla kesti takana edellinen Pirelli Sport Demon K100:ssa yli 13000 km. Kulutuspintaa oli vielä jäljellä 2-2,5 mm mittauskohdasta riippuen. Varmaankin renkaan kesto on aika paljon ajotavasta kiinni. Ei siis kamalasti kiihdytelty ja itseään viihdytelty. :)
Ei ole ollut ongelmia pidon kanssa kuivalla eikä märällä. Siinä Jouni on oikeassa kun niiden valmistus siirtyi Italiasta Brasiliaan niin eivät ole olleet enää olleet yhtä hyviä.

K100 on hyvin ronkeli renkaistaan ja rengaspaineistaan. Se ei toiminut Metzelerin Laserteceillä alkuunkaan. Oli uraherkkä ja jotenkin täysin tunnoton sekä epämääräisen tuntuinen kaarreajossa. Pirelleillä on kuin toinen pyörä. Tuli myös huomattua että Metzelereissä on paljon ohuemmat renkaan kyljet vaikka kantavuus on sama. Varmasti vaikutusta renkaan sivuttaisjäykkyyteen.

Tekeeköhän Bridgestone eri renkaita ensiasennusrenkaiksi moottoripyörätehtaille. Yksi kaveri osti uuden Bandiitin ja siinä oli Bridgestonet alla. Haukkui ne maailman huonoimmiksi renkaiksi ja vaihtoi ne 3000 km jälkeen Michelineihin kun oli päätyä kahteen kertaa lepikkoon pidon petettyä kuivalla. Vesikelilä niissä ei ollut senkään vertaa pitoa. Tyypiltään ne olivat kuitenkoin samoja kuin testeissä hyvin pärjänneet. Japsit siis käyttävät ensiasennusrenkaina kuten 70-luvulla edelleen VHP-renkaita = Vaihda Heti Paikalla.

Mitä olette pitäneet rengaspaineina? K100 on likimain samanpainoinen kuin 750-1200 Laverdat. Mulla on ollut rengaspaineina edessä 2,3- 2,4 ja takana 2,7-2,9 kuormasta riippuen. Jouni on käyttänyt liki samoja paineita.

T. Hannu
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja cape »

Takana 3 edessä ~2,8.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
ltmt7
moderator
moderator
Viestit: 449
Liittynyt: 18. Loka 2008 18:16
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja ltmt7 »

Samoja paineita olen käyttänyt kuin Sami.
2,2 bar ja alle edessä muuttaa hitaissa nopeuksissa minusta ohjauksen raskaaksi ja kulmikkaaksi.
Leo
Laverda 1000 3C -74
Laverda 1200 -78
Laverda jota 120 -82
Laverda RGS Corsa -84 2 X
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 794
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moro
Siellä 2,7-2,8 hujakoilla mullakin on paineet. Kun etupyörän paine laskee alle 2,4, niin pyörä alkaa mutkissa kulkemaan omituisesti, vähän kulmikkaasti kuten Leo sanoi. Liikenneympyrässä sen ensimmäisenä huomaa kun ajolinja ei meinaa pysyä säteellä, menee kiemurteluksi. Pistäppä 70-luvun rengas nykyrenkaan rinnalle ja vertaa (ohjekirjat kirjoitettu 70-luvulla), renkaan runko on ihan eri maailmasta.

Esalla on tuore mielipide rengaspaineen vaikutuksesta ajo-ominaisuuksiin, annappa Esa kuulua.

Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja cape »

Tai Hannu L voi kertoa ajo-ominaisuuksista kun takarenkaassa on 1 bar.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 712
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Olette varmasti ihan oikeassa että nykyrenkaat tarvitsevat enemmän rengaspainetta kuin monet vanhat renkaat.
Mulla on samaa ongelmaa monessakin ajoneuvossa, eli pitäisi saada määritettyä tarkasti oikea rengaspaine.
Esim. autossa mulla on renkaiden paineet kokeilemalla sinne päin, varmaankin paineet ovat oikeat ±0,2 bar tarkkuudella.

Oikea menetelmä rengaspaineiden määrittämiseen lienee renkaan pintalämpötilan mittaaminen.
Eli mittaus suoritetaan heti maantieajosta pysähtyessä, mittauspaikka on renkaan maata koskettavan pinnan leveydeltä.
Lämpötilan pitäisi olla mahdollisimman tasainen oikealla rengaspaineella.

Mullakaan ei ole sopivaa lämpöanturia tuohon käyttöön. Pikainen googlaus löysi tällaisen:
http://ratemperaturesensors.co.uk/budge ... 2231-p.asp
Hinnat 51-67 puntaa.

Rengastehtaat mahdollisesti suorittavat paineen määritykset pikakameralla kun ajetaan lasilevyn päällä.
Sellainen laitteisto maksaa vaatimattomat >>100 000€ jos riittääkään.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 794
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Katselin tiedostoista Laverda mainoksia ja Piikkiön painattamassa RGS-mainoksessa oli teknisissä tiedoissa annettu rengaspaineeksi edessä ja takana 2,9 bar.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
repa
club member
club member
Viestit: 111
Liittynyt: 27. Kesä 2009 01:09
Paikkakunta: Salo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja repa »

Ajoin yhden kauden Pirelli Sport Demoneilla, pyöränä siis ratakäyttöön muutettu tavallinen seiskapuolikas.
Rengas kului niillä vaatimattomilla kierrosmäärillä hyvin pian loppuun. Tuskin se kadullakaan kestää sen enempää.
Ei jatkoon. Halpahan se on.
750 GTL mr
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 794
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Biken viime numerossa oli väliraportti Inkkarin kestotestistä. Valittivat että 18" kelvollista takarengasta ei tahdo löytyä katukäyttöön. Uudessa mallissa tehdas onkin vaihtanut koon 17".
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja cape »

Michelin lanseerasi vuosi sitten uuden klassikko renkaan katukäyttöön. Sitä on hyvin saatavilla. Lisää juttua: https://www.motouutiset.fi/fi/moottorip ... lassic.htm
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Vastaa Viestiin