Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Nyt pitäisi olla kaikki tiedot toisiovetoon, ainakin oma pyöräni on alla olevan mukainen:

-Eturatas PBR 483, Z=15
https://www.omniaracing.net/pignone-pbr ... 69423.html

-Takaratas PBR 485, Z=48
https://www.omniaracing.net/en/iron-rea ... 63454.html
https://www.bikeinside.org/pbr-485-coro ... ferro.html
https://www.erre-sc.com/en/steel-rear-s ... sport.html
https://ducati-gowanloch.com/shop/servi ... ntah-copy/

Molempia rattaita on myynnissä eri hammasluvuilla.
Jossain Ducateissa ja Benelleissä on sama takaratas joidenkin sivujen mukaan. Ei ihmetytä kun vanteet on Grimeca.
-Ketju 428H, 116 lenkkiä

Eli takarattaan sisäreijän halkaisija on 110 mm. Siinä on 6kpl M7-pultteja 125 mm halkaisijaisella kehällä, tehdastekoisissa rattaissa on piirustuksen mukaan 7,6 mm reijät pulteille.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Ohjeet kannen kiristykseen
Jälkikiristyksen suorittaminen kone rungossa purkamatta mahdottomasti osia pois kuten laskematta jäähdytinnesteitä ulos tms. on haaste. Määritän tässä jonkinasteisen standardoidun työn ohjeen, jotta työn saa sujumaan joutuisasti. Onhan pyörällä tarkoitus ajaa eikä seistä autotallissa, lisäksi jälkikiristyksiä on useita kun alapäässä on paksulti tiivistemateriaalia.

Kansia ja sylintereita on erilaisia ja momenteille löytyy kahdenlaista ohjetta.
Selvyyttä ei ole saatu mikä ohje on minkäkinlaisille osille.
Kansipultteja on kahdeksan, neljä pinnapulttia ja neljä lyhyttä sylinterin ja kannen välissä.

Tehtaan ohjeet momenteille:
Vanha ohje: Pitkät 27 Nm, lyhyet 22 Nm
Uusi ohje: Kaikki 24 Nm

Luulisin että uutta ohjetta voi käyttää kaikkiin, tosin ota huomioon että sylinterin alapäässä on 3kpl 0,5mm paksuisia tiivisteitä tai kuten mulla 1kpl 1,5mm tiiviste.

Tehtaan ohje jälkikiristyksille on eka 500 km ja toka 6000 km. Tämä ohje ei päde jos alapäässä on 1,5mm paksuudelta tiivistemateriaalia (oma kokemus palanut kannen tiiviste, rikottu mäntä ja pyörä ajamatta kahden vuotta), eli kannattaa tehdä ehkä pari kertaa noiden lukemien välissä, tai jos pyörä on seisonut pidempään seuraten alapään tiivisteen puristumista. Kun sylinterin on kasannut koneeseen kannattaa yksi ylimääräinen jälkikiristys lisäksi suorittaa min. 24h kuluttua siitä käynnistämättä konetta. Paksu alapään tiiviste painuu.

Moottoria kootessa kiristän kaikki pultit kolmessa erässä 15-20-24 Nm momentteihin järjestyksessä, jälkikiristäessä riittää että ne käy kerran läpi.

Kannen pultit kannattaa olla uudet, kuten mainitsin aiemmin pitkät pinnapultit ovat alttiita korroosiolle, lisäksi niiden yläpäiden holkkeihin kannattaa laittaa tiivistesilikonia jotta vesi ei pääse niihin sisään. Lisää infoa vielä kohta, mutta Laverda ilmeisesti löysi jo mainitsemani nelipistekiinnileikkauman, joten on olemassa jokin uusi sylinteri (kuvia olen nähnyt), jossa jäähdytysvesi menee pinnapultteihin. Siitä en tiedä millainen tiivistys pinnapulttien yläpäissä on. Lisäksi suosittelen uusimaan lyhyet kuusiokolopultit, niissä metalli voi väsyä jos pitkät pultit ovat olleet löysällä.

-Jouni
Viimeksi muokannut JouniSFC1000, 06. Loka 2020 01:58. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Työkalut

Tarvitset ainakin seuraavat työkalut (jos ei purettavia katteita tms. joita ei omassa pyörässäni ole):

Kuva
-Momenttiavain, kuvassa 25 Nm asti. Jos käytät 27 Nm ohjetta niin sitten siihen riittävä.
-Räikkä 1/4"
-Pitkä jatko
-Lyhyt jatko
-Nivel
-13mm hylsy
-Lyhyt 6mm kuusiokoloavain 1/4" neliökiinnityksellä

ja kuvassa toiseksi alimmaisena on:
-50mm pätkä kuusiotankoa (katkaistu kuusiokoloavaimesta) laitettuna sisään pitkään 6mm hylsyyn. Näiden kokonaispituus on 84mm. Tällä pituudella työ ainakin omilla työkaluillani onnistuu.

-13mm hylsyllä saa myös oman satulani irti, Lesmossa eri systeemi muistaakseni
-Lisäksi tarvitset työkalut 2T öljysäiliön löysäämiseen, 2kpl M6 pultteja joissa mutterit eli 2x 10 mm avaimia.
Viimeksi muokannut JouniSFC1000, 01. Helmi 2021 23:31. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Kiristäminen suoritetaan seuraavassa järjestyksessä

Tehtaan ohje on: pitkät 2-6-4-8, lyhyet 5-1-3-7
Numeroinnissa ykkönen on oikean etukulman pultti kiertäen myötäpäivään kehää.

Jälkikiristäessä otetaan ensin räikällä pulttia (lyhyet) tai mutteria (pitkät) ensin hieman auki, sitten takaisin kiinni momenttiin. Momentin tulee napsahtaa liikkeestä, jos ei niin suorita uudelleen.

Eli satula pois (LB-sarjassa käy samat 13mm työkalut joita tarvitset kannen kiristämiseen),
tankki pois (LB-sarjassa takapään panta ja polttoaineletku). Löysää öljysäiliön 2kpl M6-pultit joissa 2kpl 10 mm kantoja. Lisäksi tulpan hatun saattaa joutua irroittamaan.

Muista joka kohdassa ensin löysätä räikällä, sitten kiinni momentilla kuten kuvat alla näyttävät
Momentin tulee napsahtaa liikkeestä, jos ei niin löysää uudestaan

1. Pultti nro 2 eli oikealla oleva lyhyt pultti
Ota kuusiotangon pätkä pitkään 6mm hylsyyn
Kuva

2. Pultti nro 6 eli vasemmalla oleva lyhyt pultti
Muuten samat työkalut mutta tarvitset lisäksi pitkän jatkon. Taivuta käsin öljysäiliötä kevyesti pois päin
Kuva

3. Pultti nro 4 eli takana oleva lyhyt pultti
Seuraavat työkalut
Kuva

Kiristäminen näin pyörän oikealta puolelta, itse laitoin 1 Nm lisää momenttia nyt momenttiin koska välissä on nivel. Muistaa sitten taas löysätä momenttia seuraavalle pultille.
Huom. kuva ei näytä mutta paina sormella öljysäiliötä ja jäähdytinvesiletkua poispäin jotta saat jatkon lähes kohtisuoraan pulttiin nähden.
Kuva

4. Pultti nro 8 eli edessä oleva lyhyt pultti, samoin kuin kohdassa 1 pultti nro 2
Kuva

Sitten siirrytään pitkiin pinnapultteihin
Itse käytän näissä Nylock-muttereita, käytän 1 Nm suurempaa momenttia.

5. Pultti nro 5, vasen taka
13 mm hylsy ja pitkä jatko
Kuva

6. Pultti nro 1, oikea etu
13 mm hylsy ja lyhyt jatko
Kuva

7. Pultti nro 3, oikea taka
13 mm hylsy ja pitkä jatko
Kuva

8. Pultti nro 7, vasen etu
13 mm hylsy ja lyhyt jatko
KUVA JÄI OTTAMATTA, mutta menee samoin kuin kohdassa 6 oikealla edessä oleva pultti.

Lopuksi 2T-öljysäiliön kiristys takaisin paikoilleen, tulpanhattu takaisin, sitten tankki ja satula takaisin paikoilleen. Huom. älä unohda laittaa tulpanhattua takaisin paikoilleen tai sytytysjärjestelmä saattaa itsetuhoutua.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Hiki tuli, toivottavasti kuvat toimii taas oleellisin osin.
Ainakin alussa on joku poistettu kuva joka oli laitettu suoraan sivulle, se ei toimi vieläkään.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Vastaan vielä mäntä ja sylinteriongelmaan ehdotuksellani.
Jäähdytys vaikuttaa kopioidulta suoraan Zündapp KS125-moottorista.
Tehoa on nostettu, samalla jäähdytyksen vaipan ala pienenee entisestään isompien kanavien takia.

Ongelmat ovat minusta:
1. Jäähdytys ei riitä. Tämän olisi ehkä saanut riittämään ohentamalla sylinterin seinämän ja vesitilan välistä paksuutta. Jos tämä ei olisi ollut rakenteen lujuuden kannalta mahdollista, luulisin että olisi vaadittu valurautaputki. Sylinterin putkittaminen valurautaputkella ehkä tarvitsee alumiinin ohentamista vesitilan puolelta, jotta jäähdytys ei entisestään heikkene.

2. Lisäksi Laverdan sylinterin valu ei ehkä pysy pyöreänä kaikissa tilanteissa. Myöhemmissä moottoreissa lienee muutettu valua vesitilan puolelta siten, että pinnapulteille tulee jäähdytysvesi. Tällaisen sylinterin olen kerran nähnyt valokuvassa.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Korjaavat toimenpiteet (ehdotus)

1. Minusta vaikuttaa että männän ja sylinterin välys ei riitä vakiona (0,05mm ja 0,04mm helmasta).
Tämä johtuu korkeahkosta männän ja sylinterin seinämän käyntilämpötilasta.

Uusia mäntiä saa ainakin kahta kokoa täältä. (alun perin koot A-D):
https://www.scafutopistoni.it/pistoni/2 ... &results=1

Ihan ekoissa alkupään LB-sarjalaisissa, joissa on sylinterin rivat alas asti lienee tämä mäntä.
Näitä löytyy paremmin kuin noita kaksirenkaisia. Huom. renkaiden katkosrako jää uudemman mallisessa sylinterissä keskelle kanavaa, ei saa asentaa niin.
https://www.scafutopistoni.it/pistoni/2 ... &results=1

2. Sylinterit on kiven alla. Aivan rikkinäisenkin voi viedä korjattavaksi tänne.
Ainakin osan näistä pitäisi pystyä täytehitsaamaan, vaikka sylinteristä puuttuisi isojakin paloja.
Nicasil-pinnoite lienee parempi kuin alkuperäinen kovakromi, eikä irtoaisi ehkä ihan niin helposti
palkeenkieliä seinämiltä jos mäntä menee. Voi olla kallista, mutta lienee ainoa keino näille sylintereille.

https://www.mp-huolto.fi/mp-huolto/sylinterin-pinnoitus
https://www.milkolehmus.fi/8
https://www.sylinterikauppa.fi/page/8/t ... oituksesta

Vie sitten samalla männän ja pyytää käyntivälykseksi 0,09mm ja helmasta 0,08mm.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Aion vielä tutkia sylinterin pysymistä pyöreänä kuumana. Jos saadaan muutosehdotuksia miten vanhojakin sylinterejä muutettaisiin esim. jyrsimällä alumiinia. vesitilan puolelta pois.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Ehkä teetän jossain välissä erän jossain sylinterien pinnapultteja ja öljypumpun stefoja.
FMEA-dokumentointi tulee tähän ketjuun jossain välissä, kunhan saan tehtyä.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Jounin LB125 + Huolto- & FMEA-harjoitus

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Kuulemani vinkin mukaan sylintereitä saattaa löyty firmasta 3C Moto, Italia.
https://www.3cmoto.it/
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Vastaa Viestiin