Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja cape »

Tonnisen Laverdan latauksen 3-vaihe kiertää alkuperäisessä kytkennässä valokatkaisimen kautta. Valojen ollessa päällä, myös 3-vaihe on siis kytketty. Vastaavasti jos ajovalot on pois päältä, 3-vaihe tippuu pois ylilatauksen ehkäisemiseksi. Näin on siis Laverdan insinöörit suunnitelleet. Systeemihän on ihan looginen ja periaatteessa toimiva, vaikka 3-vaiheelle tuleekin tarpeettoman pitkä kytkentä valokatkaisimen kautta. Laturin vaiheen poiskytkentä aiheuttaa valitettavasti myös virtapiikkejä, jotka kuomittavat sekä laturia että jännitteensäädintä. Tehtaalla ovat kenties laskeneet, että systeemi kuitenkin kestää. Ja ainakin lyijyakulla ja perinteisellä säätimellä kestääkin. Joskus vuosia sitten muutin kytkentöjä siten, että 3-vaihe meni suoraan säätimelle, releen kautta. Relettä ohjasi valokatkaisimen kytkentä. Parannus sikäli, että vaiheen matka laturilta säätimelle lyheni. Ja tämäkin toimi perinteisellä säätimellä. Mutta, sitten vaihdoin FH020AA mosfet säätimen. Se on toimiessaan hieno peli ja pitää jännitteet todella tasaisena 14.4 V tienoilla. Sen sisältämä elektroniikka taitaa vain olla herkempää, eikä tykännyt tuosta 3-vaiheen poiskytkennästä. Säädin sekosi ja jännitteet rupesi hyppimään yli ja alle normaalin. Mosfet säätimen kanssa ei myöskään tarvitse huolehtia mahdollisesta ylilatauksesta esim. litium akun kanssa, se ottaa jännitteen akulta ja säätää sen mukaan.

Eli, yhteenvetona. Jos käytätte mosfet säädintä ja litium akkua, syöttäkää aina säätimelle ne 3-vaihetta jotka laturista lähtevät. Tähän tulokseen olen ainakin minä päätynyt, viisaammat korjatkoon jos on tarpeen.

-Sami
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
salciccia
club president
club president
Viestit: 83
Liittynyt: 25. Marras 2010 21:03
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja salciccia »

Ciao!Jos tuollaista sähköosaamista on niin tuon "Isolohkon"Talvihoitoon ens talveksi.
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja cape »

Ei kyllä se isolohko pitäisi tuoda jo nyt kesällä. Sähkötyöt vaatii ennakkoon kattavat testit tien päällä. Eihän sitä muuten tiedä mihin on ryhtymässä.

Ei vaan, en minä muiden pyöriä ropeloi, riittää että oman kanssa puuhastelee. Ja eihän tuossa edeltäneessä mitään osaamista tarvittu, mainitsin vain omia havaintoja.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja cape »

Uusi mosfet säädin paikallaan ja taas on lataus asiat kunnossa. Vähän pitää korjata mainitsemaani jännitelukemaa. Ajossa halogeeni päällä 14,1-14,2V ja päiväajovalolla 14,3V.

Edit: Sikäli kun tällä on sen suurempaa merkitystä, niin virtaa noissa lukemissa haukkaa myös 24W puhelinlaturi. Siitäkin tulee pari amppeeria.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja cape »

Tämä onkin mielenkiintoinen yhtälö. Loppupeleissä siinä mosfet säätimessä ei tainnut olla mitään vikaa. Nippon Denson 210W laturi tuottaa hienosti sähköä ja säädin pitää jännitteet tasaisena. Kun vaihdoin uuden säätimen, niin muutaman päivän ajelin ilman mitään oireita. Tänään rupesi taas jännitteet heittelemään. Jututin Leoa asiasta ja onkin kenties niin, että kun litium akku on täysin latautunut, syntyvät jännitepiikit näkyvät selkeämmin. Vajaalla akulla tätä ei tapahdu. Leo myös mainitsi, että lyijyakku pystyy paremmin tasaamaan noita piikkejä.

Missäs meidän diplomi-insinööri ja laitetestauksen spesialisti on? Olisiko mielipidettä?

Minä jatkan ajelua...

Sami
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja cape »

Eli suora kysymys Jounille. Litium akuissa on bms- akunhallintasysteemi. Kun akku on täyteen ladattu, bms sulkee virran pääsyn akkuun. Mosfet on kaikesta huolimatta shuntti säädin, vaikka sellaisena se onkin tarkempi ja nopeampi kuin vanhemmat säätimet. Se joutuu tässä tilanteessa lyömään kaiken maahan, mihin sitä ei kenties ole suunniteltu. Mitä luulet olevan tuon vaikutukset?
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 712
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Moi

En ole perehtynyt BMS-järjestelmiin. Jos siellä kuitenkin on esim. tehopuolijohteita tms. komponentteja akkukennojen ja akun ulkoisten napojen välissä kytkinkomponentteina, niin Laverdan latausjärjestelmää ei ole tarkoitettu ainakaan sellaisenaan ko. kaltaiselle akulle, vaan akkukennot tms. tarvitaan aina perään tasaamaan jännitettä. Jännitteen aaltomuoto saattaa olla todella mielenkiintoinen ilman tasausta. En pidä ylijännitepiikeistä johtuvaa ennemmin tai myöhemmin tapahtuvaa laitevauriota poissuljettuna, mutta tämä on pitkälti kiinni kyseessä olevasta järjestelmästä. Sinänsä okein mitoitetun shunttisäädinjärjestelmän tulisi kyetä jatkuvana maattamaan täyden virran, mutta tämäkin olettaa ettei järjestelmässä ole ylimääräisiä jännitepiikkejä tai ylijännitteitä aiheuttavia tilanteita.

Mielenkiintoisia ongelmia on mahdollista saada aikaan yhdistelemällä sellaisia komponentteja, joita ei ole koskaan tarkoitettukaan toimimaan yhdessä. Itse lähden siitä, että käytän sellaisia akkutyyppejä ja latausjärjestelmiä, jotka ovat suunniteltu toimimaan yhdessä. Muussa tapauksessa järjestelmän luotettavuus jää järjestelmän rakentajan vastuulle, eli tarvittaisiin muita menetelmiä varmistamaan ongelmaton toiminta etenkin pitkällä aikavälillä. Eli akun ja lataussäätimen datalehdet esiin suurennuslasin kanssa ja katsomaan mitä niissä sanotaan asiaan liittyen. Millaisille akkutyypeille lataussäädin on tarkoitettu? Millaisille latausjärjestelmille akku on tarkoitettu? Ns. kuluttajamaailman datalehdet eivät ole välttämättä aina niin täydellisiä kuin teollisuudessa käytetyt ja voivat esittää lähinnä mainoslauseita.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
Hannu750
club member
club member
Viestit: 228
Liittynyt: 27. Loka 2008 11:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja Hannu750 »

Kuten Jouni tuossa jo totesi, latausjärjestelmä ja akku pitää olla toisiinsa sopivia. Myös akun kapasiteetti.

Electrex omilla sivuillaan varoittaa aiheesta.
IMPORTANT:
Our regulator/rectifiers MUST NOT be used with Lithium-ion batteries.

Tuossa linkissä luettevaa aiheesta:
https://www.dropbox.com/s/f5ekhntoafnc6 ... f?e=1&dl=0

Varoittavat latausjärjestelmän vaurioitumisesta tai pahimmillaan akun palo- tai räjähdyvaarasta.

Oikesta akun kapasiteetista esimerkkinä, seiskapuolikas on varustettu tasavirtalaturilla. Siihen kun tunkee pienen akun, aletaan ihmettelemään ettei latausteho riitä. Ei pidä paikkaansa. Se on akku joka ei riitä. Se 30-33 Ah:n akku on tehty tasaamaan latausta eikä ongelmia tule edes päivitäisessä kaupunki ajossa vaikka H4 ajovalo on jatkuvasti päällä. Latauksen merkkivalohan noissa sammuu vasta n. 1500:lla kierroksella. Laturi työntää riittävästi virtaa kun vähänkään pääsee liikkeelle ja kierrokset nousevat yli sen 1500:n.
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja cape »

Enhän minä mitään datalehdyköitä ole löytänyt tutkittavaksi. Enkä myöskään ole varma että bms sulkee täysin sen virransyötön. Voi olla että se vain tasaa virtaa kennojen välissä. Mutta voi olla että joudun tuon mosfet säätimen kanssa palaamaan lyijyakun käyttöön.

Mielenkiintoista sinänsä että vanhalla N.D. säätimellä toimi vuosia moitteetta. Uusi ei ole aina parempi.

Kiitos kommenteista.

Sami
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 712
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Tonnisen lataus ja jännitteensäädin

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

cape kirjoitti: 24. Touko 2024 07:26 Mielenkiintoista sinänsä että vanhalla N.D. säätimellä toimi vuosia moitteetta. Uusi ei ole aina parempi.
Esim. voltin kymmenyksen ero latausjännitteissä ja/tai erilainen latauskäyrä saattaa riittää.
Samoin polttimoiden vaihto eri tyyppisiksi voi vaikuttaa.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Vastaa Viestiin