kytkimen pääsylinteri

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 790
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Jos löydät missä autossa on löytämiäsi kumeja, niin saat niitä paikallisesta Motonetistä.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja cape »

Kysyin asiaa laverdafoorumilla. Vastaus oli jyrkkä ei. Siis kantikkaan tiivisteen käyttöön. Ei ole kuulemma ollut alunperin, eikä olisi hyvä ratkaisu muutenkaan koska ahistaisi männän paluuliikettä. Näin totesi Piet.

Mistä Jouni on saanut tiedon että tiiviste olisi alunperin kantikas?
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 790
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Piet puhuu kyllä tolla kohtaan paskaa, voin esitellä jarrumännän tiivisteen käyttäytymistä rallissa. Kytkimen sylinteriin pätee sama teoria ja Laverdan sylinteri on ihan perinteinen jota on käytetty monessa kulkineessa.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja cape »

Jaa-a. Enpäs ryhdy väittämään kuka on oikeassa ja kuka ei. Tuota kantikasta tiivistettä pitäisi vaan kokeilla ja sitten olisi faktaa toimivuudesta. Kytkimen työsylinterin männän liike on varmaan isompi kuin jarrumännän. Se voisi rasittaa tiivistettä.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja cape »

Ja vielä siitä o-renkaasta. Nähtävästi koko pitäisi olla 30x3,5mm. Meillä vinkeissä on 29,74x3,53mm.

Tuolta löytyisi, minimi tilaus 26kpl...
https://www.o-ring-stocks.eu/o-ring-30x ... -ors135297
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Moi,

Yritin kaivaa mittoja noille vaihtoehtoisille tiivisteille. Olen kirjoittanut johonkin ylös. Hyvä jos laverdaforumilla muistivat ja toivottavasti oikein vielä.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Sami kun saat auki niin katso kopasta tiivistysrenkaan uran pohjan muoto. Minä ja Hannu muistellaan että kaikissa näkemissämme kopissa on uran pohja koneistettu nimenomaan kantikkaalle tiivisteelle.

Uran pohjan muoto kyllä kertoo kumpi sinne kuuluu.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja cape »

Koppa on jo kiinni ja o-renkaana se vinkkien koko. Kestää varmaan sen pari vuotta. Menee siis seuraavaan remppaan uuden tiivisteen hankinta.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Selvitellään rinkulan profiilia tarkemmin.
Ainakin se tulee olla EPDM:ää.
Työmännän halkaisijoita on ilmeisesti ollut kolmea kokoa: 35, 30 ja 31mm.
Tiivisteen koko 30x3,5 tai 31x3,5 (sisähalkaisija x paksuus). En tiedä kokoa 35mm männälle.
35mm mäntä on luultavasti vanhimmissa pyörissä.
Eräs valmistaja ilmoittaa että neliskanttisen tiivisteen saa laittaa pyöreän o-renkaan tilalle,
jos nurkkapyöristyksien säde on enintään 0,4mm.

Alla kuitenkin muita toimenpiteitä luotettavuuden parantamiseksi riippumatta millainen o-renkaan profiili on tai kuuluu olla.

Rattaan kopan alta putsataan aina 10 000 km välein, rätillä vanhat rasvat pois (niissä on hiekkaa ja hienommaksi jauhettua hiekkaa seassa), mielummin pesua jos mahdollista ja sitten takaisin uuden rasvan kanssa kokoon. Tämä ettei pyöritä mäntää, toki siellä on kaksi puikkoa ja kuula päässä, sekä poikittainen palikka kytkimessä. Siinä on pätkä avomekaniikkaa johon ketjut heittää hiekkaa. Vastaava paikka on mittarinpyöritin, joka vähintäänkin renkaan vaihdon yhteydessä kannattaa purkaa, pestä ja kasata uudella rasvalla, mieluummin useammin. Malleissa 750 ja vanhemmat triplet tulee toki öljyt ulos kun kopan aukaisee. Pyörän kyljelleen laittaminen ei liene hyvä idea, koska hiekanjyvät kopasta saattavat pudota koneen sisään. Puhdistustyön voi tehdä talvella kun öljyt on laskettu pois. Kopan tiivisteet aina paikoilleen vaseliinillä, voi käyttää useamman kerran näin jos on ok.

Oleellista on myös käyttää hyvää jarrunestettä (Esim. ATE SL.6 DOT4), uusia ne esim. 2-3v välein. Repco PBR jarrukumirasvalla (löytyy nimellä Repco Rubber Grease PBR, nyt tämänhetkinen toimittaja hukassa) osat kokoon täyttäen pölysuojan alta tilaa myös ko. rasvalla, tokikaan ei ylitäyttäen.
Tämä Repco PBR on parempaa kuin ainakin melkein kaikki muut rasvat, luultavasti se ja jippo osittain täyttää pölysuojan alta lisää ikää osille. Yleensä nykyään myydään silikonipohjaisia jarrukumirasvoja.
Tämä on jotain muuta ja haisee jarrunesteelle, väri on musta.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Joku linkitti tämän Laverdaforum.com:iin.
En tiedä mikä tuon paksuus on tai voiko sitä käyttää.
Eli tarkastakaa ainakin pohjauran muoto.
Kaikki kokeilut omalla vastuulla.

https://www.brakecrafters.com/products/ ... gJlxPD_BwE
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Vastaa Viestiin