Brembo jarruremontti

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Brembo jarruremontti

Viesti Kirjoittaja cape »

Takajarrusta mureni tiivisteet, nähtävästi aika tehnyt tehtävänsä. Tiivistesarja menee siis tilaukseen, mutta onko suositeltavaa vaihtaa samalla männät? En ole vielä saanut auki kun kuusiokoloruuvit on hirttäneet kiinni. Liottelen niitä pari päivää ja tutkin sitten lisää, mutta kommentteja mäntien suhteen kuulisin mielelläni. Siis voinko jättää vanhat jos vaikuttavat olevan ok vai vaihdanko joka tapauksessa uusiin? Kunhan ei vaan sylintereissä olisi korroosiota.

Sami
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 790
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Brembo jarruremontti

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Jos mäntien pinnassa ei ole ruosteen aiheuttamia syöpymiä, niin ei ne vaihtamisesta kummene. Männät ei käytännössä juurikaan kulu, koska niissä ei ole liikkuessa metallista kosketusta, tiivisteet pitää ne irti sylinterin seinämistä.
Ruosteen aiheuttamaa ruskeaa väriä männän pinnassa ei kannata pelästyä, sen saa kyllä irti vaikka hiomavahalla. Kevyesti jarrurasvaa männän koko ulkopinnalle kootessa, niin ei ruostu niin helposti, ja liikkuu kevyesti.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Brembo jarruremontti

Viesti Kirjoittaja cape »

Kyllä oli jarrusatulat pultit tiukassa, sai vääntää ihan tosissaan. Ja pelotti että runko viottuu. Mutta antoivat ne lopulta periksi. Kuusiokolo avain oli operaation jälkeen mutkalla. Tuo on hyvä kohde kuparitahnalle, edellinen kasaaja ei kyllä ollut käyttänyt.

Männät ja sylinterit on siistit ja itse asiassa myös sylinterin tiivisteet oli ok. Hapertunut oli vaan päällimmäinen pölytiiviste, mutta vaihdan nyt molemmat kun tuli purettua. Ja pitää varmaan talvella tutkia myös etujarrujen kunto...

Sami
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 790
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Brembo jarruremontti

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Yleensä korjaussarjassa on uudet pultit, vaihda ne joka tapauksessa. Ja tiivisteeseen rasvaa ohuelti joka puolelle, niin tiivistyy hyvin uraansa. Katso onko uusi tiiviste suunnikas (joskus on), korkeampi puoli pohjalle.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Brembo jarruremontti

Viesti Kirjoittaja cape »

Ok, kiitos vinkistä. Korjaussarjassa on tiivisterenkaat, pölytiivisteet, o-rengas ja pultit. En löytänyt sarjaa kotimaasta, niin piti tilata Saksasta. Postit oli taas enemmän kuin itse tuote.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
Hannu750
club member
club member
Viestit: 227
Liittynyt: 27. Loka 2008 11:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Brembo jarruremontti

Viesti Kirjoittaja Hannu750 »

Saa niitä jarrusatulan korjaussarjoja Suomestakin. Moto Guzzeissa ja Bemareissa on käytetty samoja satuloita ja ties luinka monessa monessa muussa eurooppalaisessa. Guzzin osina oli viimeksi halvempia.
Suosittelin mielummin niihin pultteihin alumiinitahnaa. Kupari on jalompaa metallia kuin alumiini niin ei välttämättä hyvä. Jouni on yleensä käyttänyt keraamisia tahnoja. Molybdeenirasvakin voisi tuohon paikkaan olla parempi vaihtoehto kuin kuparitahna.

Brembon jarrusatuloissa on yleensä männän tiivisteen pohja kartio ja tiiviste neliöprofiilia. Tulee automaattisesti korkeampi reuna oikein päin.

Kasatessa voitele kevyesti männän tiiviste kumirasvalla. Mäntään saa laittaa reilummin. Se liika kaapiutuu pois männäön tiivisteeseen ja tursuu ulos männän ja sylinterin välistä. Anna tursua ja laita pölytiiviste päälle. Se jää suojaamaan jarrusylinteriä ja mäntää jos pölytiiviste vähän vuotaa.
Tämän jipon huomasin jo aikoja sitten autokäytössä. Itse korjatut jarrusalulat kestävät monin kertaisesti pidempään kuin vaihtosatulat.

T. Hannu
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 706
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Brembo jarruremontti

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Joo, mä käytän keraamista tahnaa esim. jarrusatuloiden pulteissa, CRC Ceramic Paste, Motonet 60-0102
Funktio on, ettei muodosta minkäänlaista sähköparia metallin kanssa. Pitkälläkään aikavälillä ei tule sähkökemiallista korroosiota.

Mä käytän tätä myös sytytystulppien kierteissä sellaisissa moottoreissa, joissa pääsee hyvin putsaamaan
sytytystulpan tiivisterenkaan tasopinnan, esim. Laverdat. Alumiinikansissa tämä jopa jonkun verran elvyttää väljiä kierteitä.
Kierteet pysyy hyvässä kuosissa. Ei toki passaa laittaa liikaa.
Jos ei pääse hyvin putsaamaan, laitan Silkolene Silkopeniä kierteisiin, siinä on grafiittia.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Vastaa Viestiin