Kiihdytyspumpun kalvot

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Kiihdytyspumpun kalvot

Viesti Kirjoittaja cape »

Morot,

Kaasareissa nuo kalvot on odottaneet vaihtoa jo muutaman vuoden. Ei ne rikki ole, mutta muuten kärsineet. Jos nyt vihdoin saisi aikaiseksi tilata uudet. Mutta ennen sitä kysymys; kuinka suuri merkitys niillä on? Olen ymmärtänyt että ilmankin tulee toimeen. Onko kukaan poistanut kalvoja ja ajelee ilman? Kokemuksia?

-Sami
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 712
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Kiihdytyspumpun kalvot

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Moi

Riippuu siitä onko kiihdytyspumput käytössä ja tarvitaanko niitä.
On valtavasti parametrejä, jotka vaikuttavat tarvitaanko kiihdytyspumppuja ja miten säädettyinä.
Usein Laverdoissa on sen verran yksilökohtaisia eroja, ettei säätämättä ja kokeilematta voida sanoa, tarvitaanko pumppuja. Lisäksi pumput on usein väärin säädettyjä, usein annos on liian iso eikä muutoinkaan toiminta säädetty optimiin. Tämä johtunee siitä, että nykyisin polttoaine on erilaista kuin ennen, eikä pumppuja kai Laverdallakaan aina säädetty ihan kohdilleen kaikille eri varianteille. Eli pyöräkohtaisesti säädetään kohdilleen.

Pumpuista voi säätää seuraavia asioita:
1. Annos säädetään männän iskun pituudella. Tehtaan ohje on pitää kaasutinta vinosti telineessä ja dieseliä käyttäen mitataan 20:n ruiskutuksen tilavuus. Säätöruuvit on tehtaan jäljiltä blommattu maalilla.
o-renkaan koko lukee täällä: viewtopic.php?p=5107#p5107
Vielä en lisännyt taulukkoon.
2. Ruiskutussuutinta on eri kokoja. Suutin sijaitsee ilmanputsarin puoleisessa päässä ja ruiskuttaa
luistin alle. Sen saa pois irroittamalla kaasuttimen vasemmalla puolella olevan messinkisen ruuvin,
jossa on melko iso kanta. Siellä on useampi osa sen ruuvin alla.
3. Luistin kiihdytyspumppua käyttävän rampin muoto. Luistit on melko kalliita, mutta luistien ramppeja on myös muuteltu. PHF:ään taitaa olla luisteja olemassa vanhaa ja uutta mallia, eivät ehkä käy suoraan ristiin. Eroa kai on ainakin joutokäyntiruuvin kolossa, toki sehän ei ole käytössä triplessä. En tiedä käykö eri runkoihin ristiin. (Dell'Orto osanumero 11570 uudet luistit, 8553 vanhat luistit) Dell'Orton manuaalista löytyy selitys eri luistien numeroille. Niitä on numeroilla esim. 50/1, 60/2, 70/2, jne., muistaakseni toinen numero määrittää luistin leikkauksen ja toinen numero kiihdytyspumpun rampin.

Kahdella ensimmäisellä vaikutetaan kuinka paljon polttoainetta ruiskutetaan ja kuinka kauan. Rampin muodolla määritetään millä luistien korkeuksilla ruiskutetaan ja miten.

Pyörää säätäessä pumput saa pois käytöstä poistamalla kohokammiosta niiden imuputken.
Se on kohokammion reunassa oleva messinkinen pystyputki, jossa on kuulaventtiili sisällä. Se irtoaa kierteellä. Eli pyörän voi säätää (jos suostu toimimaan esim. hitaasti kiihdytellen) ensin ilman kiihdytyspumppuja tasakaasulle. Jos menee kiihdytyksissä laihalle, sitten kytkee kiihdytyspumput mukaan ja lähtee hakemaan niihin oikeita asetuksia. Lambda-mittari antaa hyvin osviittaa.

Ei kannata uskoa ainakaan Laverdaforum.com:issä kiertävää myyttiä, jonka mukaan
kiihdytyspumput on "paskoja" ja pitäisi poistaa kaikista pyöristä. Kyseiset henkilöt ovat
saaneet omat pyöränsä säädettyä ainakin välttävästi ilman kiihdytyspumppuja.
Eli jotkut pyörät voivatkin säätyä hyvin ilman pumppujakin, ja joissain tapauksissa
ne saa melkein säädettyä kohdilleen käyttäen esim. liian suuria joutokäynti- ja/tai pääsuuttimia.
Huono yleistys on ohje poistaa ne kaikista pyöristä. Pitää toki paikkansa, ettei niitä tarvitse
huoltaa, jos ne on poistettu käytöstä. Ainakin nykypolttoaineilla kiihdytyspumput tarvitsevat
huoltoa muutaman vuoden välein. Kalvoihin tulee lopulta halkeamia. En tiedä onko Dell'Orto muuttanut nyttemmin kalvojen materiaaleja kestämään paremmin nykyisiä etanolibensiinejä.

Vielä kysymykseen: Voiko kalvot poistaa paikoiltaan jos ei käytä kiihdytyspumppuja?
Nyt täytyy pähkäillä ettei mitään vuoda väärää kautta.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 794
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kiihdytyspumpun kalvot

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Kyllä sitä Laverdankin konetta on aikoinaan tehtaalla ajettu penkissä päiväkausia ja todettu että parempi tehokäyrä saadaan koneesta kiihdyttäessä pumpuilla kuin ilman. Ei siihen olisi muuten pumpullisia kaasareita valittu. Lorto tekee samaa kaasutinta myös ilman pumppua.
Eihän se pumppu juurikaan toimi rauhallisesti kiihdyttäessä, joten ei sitä eroa kaikki kuskit huomaa.
Sinullakin kone käy melko optimiseoksella, joten pumppujen puute todennäköisesti tuntuisi pienenä notkahduksena nopeassa kiihdytyksessä. Maailmalla moni tuntuu juttujen perusteella ajavan melko rikkaalla, joten eroa ei niin helposti huomaa.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 712
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Kiihdytyspumpun kalvot

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

PHB-runko on sama kuin PHF, mutta ilman kiihdytyspumppuja. Ne lienee melko harvinaisia, ja niiden valmistus lopetettiin tietääkseni melko varhain. Tämän jälkeen PHF-runkoa on käytetty paljon sellaisissakin pyörissä, joissa ei tarvita kiihdytyspumppuja. PHB-runkoja ei tule sekoittaa PHBx-runkoihin, tässä x:n paikalle tulee vielä neljäs kirjain. Nelikirjaimiset on vielä eri runkoja.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Kiihdytyspumpun kalvot

Viesti Kirjoittaja cape »

No joo, muotoilin kysymyksen vähän väärin. Tarkoitukseni ei ollut poistaa kalvoja, vaan piti vain kysyä kuinka merkittävää on niiden hyvä kunto. Siis menenkö vähän kärsineillä vai vaihdanko uusiin. Ilman kalvoja (ja pumppuja) ajelu oli sitten lisäihmetyksen aihe.

Kiitokset kommenteista.

Sami
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
JouniSFC1000
administrator
administrator
Viestit: 712
Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Kiihdytyspumpun kalvot

Viesti Kirjoittaja JouniSFC1000 »

Kalvojen materiaalissa on kolme kerrosta: kumi, kudos, kumi.
Olen uusinut viimeistään sitten, jos pykimien raoista alkaa kudos näkyä.

-Jouni
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1745
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Kiihdytyspumpun kalvot

Viesti Kirjoittaja cape »

No sitten ei kenties ole kuitenkaan uusimisen tarvetta. Kalvojen pinnat on ehjät, ovat vaan kupruilla.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
italosound
club member
club member
Viestit: 794
Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kiihdytyspumpun kalvot

Viesti Kirjoittaja italosound »

Moi
Karkeasti niiden kunnon, lähinnä kuinka venyneet ne on, voi helposti tarkastaa paikallaan, kone sammutettuna. Otat ilmanputsarin puolelta kumilutterot pois, silmä kaasuttajan kurkkuun ja väännät reippaasti kaasun pohjaan, bensasuihku näkyy kyllä selvästi ruikkauksena. Jokaisessa pitäisi olla samannäköinen. Jos jossain kaasuttajassa tulee vaan vähän pisaroita, menee kalvot vaihtoon. Vanhoilla venyneillä kalvoilla ei kannata ruveta ruikkauksen määrää sääteleen. Uusilla voi säädellä jos näkee tarvetta.
Minulla on ainakin silmämääräisesti suihkut tasoittuneet uusien kalvojen myötä, niin ei ole tarvinnut koskea tehtaan maaliplommeihin.
Martti
Niin, jos haluaa pumputtomat kaasarit, niin kannattaa vaihtaa kalvokaasareihin, ne ei anna kiihdyttäessä yli-ilmaa.
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Vastaa Viestiin