Ehdin jo kysellä asiaa myös Björniltä, sama vastaus. Björn mainitsi myös että Andyn uudet eturattaat on booreihin tiukkoja, joten ne on hankala saada paikalleen. Voi joutua lämmittämään ratasta ja silti voi olla vaikeuksia saada perille. Ei hyvältä kuulosta. Olisikohan tuolla jotain tekemistä ohuemman lukituslevyn kanssa?
cape kirjoitti: ↑10. Helmi 2022 12:03
...
Olisikohan tuolla jotain tekemistä ohuemman lukituslevyn kanssa?
....
Sami
Ei ole. Kaikki nuo ohuemmat lukituslevyt on tehty mm. siksi, että monilla valmistusmenetelmillä on hankalaa valmistaa noin paksua levyä jos ei ole todella hyviä laitteita. Ne ovat omia teknisesti virheellisiä, eivät Laverdan toimittamia. Toisekseen asiaan liittyy seuraavanlainen aivopieru: jotkut ulkomailla luulee että kaikkien pooritettujen akseli-napa-rakenteiden kuuluu olla liukuvia. Väärin. Kävin konetekniikan kurssinkin TKK:lla, ja siellä opetettiin millä suunnittelukriteereillä pooritettu akseli-napa-rakenne voi olla liukuva jos niin halutaan.
Akseliin tiukkojen rattaiden tarkoituksena on, että kuluma voidaan eliminoida jos välystä ei ole. Asennus vaatii lämmittämisen. Sellainen rakenne on kaikkein paras. Alkuperäiset 750 breganzelaisten rattaat olikin tehty näin. Silti tässä rakenteessa ei saa käyttää liian ohutta lukkolevyä.
Selvää tähän asti. Nyt vielä odotellaan Jounilta sitä materiaalin määritystä. Käyn huomenna vesileikkaus firmassa ja tiedustelen alustavasti 2mm lukituslevyn kustannuksista. En tiedä vaikuttaako materiaali leikkauksen hintaan. Kovin paljon noita tuskin kannattaa teettää.
Materiaali tuskin kovin kummallista on.
Jos saan lauantaina autotallilta lukituslevyn käsiin (on kulunut loppuun, mulle kanssa uusia),
koitan saada materiaalin määrityksen ensi viikon aikana, tai heti kun on seuraava tilaisuus.