Lisää näistä litkuista

Twinit, Triplet, Piikit, Protot, Spesiaalit...
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja cape »

Nyt kun ajokausi on minulta ns. paketissa, voi aloitella huoltotoimia. Ensimmäisenä menee vaihtoon kytkin- ja jarrunesteet, kun ei ole mitään tietoa milloin ne on viimeksi vaihdettu. Olisiko joku suositeltava neste? Laatu varmaankin dot4, mutta onko merkillä väliä?

Sitten kysymys bensasta. Oletteko jättäneet polttoaineet tankkiin vai tyhjentäneet ja varastoineet kannuun? "Laiskuuttani" meinasin jättää tankkiin. Sekaan lisäsin bensansäilöntäainetta, ehkäisee ainakin hartsiintumista.

Kolmanneksi, onko ajon aikana syytä käyttää venttiilinsuoja-ainetta? Pyörä on siis Jota vm. -81. Ai niin, monessakohan tuon ikäisessä pyörässä mahtaa olla nestekytkin?
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
TommiK
club member
club member
Viestit: 234
Liittynyt: 13. Loka 2008 09:09
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja TommiK »

Moro

itse olen käyttänyt ihan tavallista autoihin tarkoitettua dot4 nestettä...kyllähän tietysti on erimerkkisiä nesteitä, mutta ei niissä hirveitä laatueroja voi olla, pitäähän niiden täyttää tietyt vaatimukset. Kuitenkaan Dot5 nestettä ei saa sekoittaa muiden esim Dot4:n kanssa, koska Dot5 on silikoonipohjainen. Kuulemma kilpakäytössä parempi, normaalissa ajossa etua en osaa sanoa.

Ihan perussääntönä on vaihto kerran vuodessa autokäytössä, taitaa olla nesteiden valmistajien suositus myynninedistämiseksi :)
Itse en ole vaihtanyt näin usein, koska motukassa ne eivät samalla tavalla kulu kuin autossa, riippuu tietysti vähän talvisäilytyksen luonteesta.
Omasta 3C:stä vaihdoin, koska ne oli ainakin 10 vuotta vanhoja. Niinpä letkutkin on alkuperäisiä, niillekin on joku käyttäikä, mutta jos ulkoisia halkeamia ei ole niin ajan niillä kyllä edelleen.

Bensasta; vuosia sitten kun bensakin oli "vain" bensaa tuli jätettyä tankin pohjalle pikkuisen ja lisäsin joukkoon tilkan 2-tahtiöljyä estämään ruostumista ja hölskyttelin muutaman kerran talviseisonnan aikana tankkia. Jos on kuiva säilytyspaikka niin miksei sen voi tyhjäksikin ottaa, mutta aika herkästi saattaa tulla pientä pintaruostetta.
Nykybensa on sitten asia erikseen, sillähän ei tee mitään jos sellaisenaan seisottaa talven yli ja keväällä yrittää käyntii, ei onnistu ainakaan minulta kuin h*elvetinmoisen työn jälkeen :evil:
Säilytysaineilla kuulemma homma toimii, mutta en silti jätä tankkia täyteen, koska bensan voi käyttää autossa pois vanhenemasta.

Eli minun reseptini on: tilkka bensaa tankkiin talven ajaksi ja pikkuisen 2-tahtiöljyä sekaan. Toki tankki olisi hyvä huuhdella talven aikana ja puhdistaa bensahanojen suodattimet. Ne on yleensä muovisia sihtejä, siinä hanan takana, jos purettavaa mallia, ja tankissa hanan kierteessä kiinni oleva pitkulainen sihti. Varovasti irroitettava, kierteet saattaa mennä piloille herkästi. Vuotavan bensahanan olen korjannut poraamalla niitit pois ja laittamalla ruuvit tilalle.
Tähän on kaksi tapaa, joko läpiporaamalla hanan rungosta tai tekemällä niitin poraukseen kierteet. Hanan runko on pehmeää valua, johon on helppo ruuvata teräsruuvi, joka tekee kierteen itsekin.

Venttilinsuoja-aineista: mielestäni on käytettävä, toiset kuulemma käyttävät esim. joka toisella tankkauksella, mutta itse käytän aina. Suoja-ainetta olen käyttänyt Laverdoissa sen jälkeen kun lyijyllisen bensan myynti loppui, myös oktaaniboosteria olen kokeillut, mutta en huomannut mainittavampaa etua, kone toimii kyllä 98:llakin. Suoja-ainetta ei tarvitse, jos Laverdaan on tehty venttiilin istukoiden muutos eli vaihdettu alkuperäiset lyijytöntä bensaa kestäviin malleihin. Zane-Laverdoista en ole varma, onko niihin jo tehty tehtaalla lyijytöntä kestävät venttiili-istukat.

Jotassa tuli nestekytkin mallivuonna 1981 käyttöön runkonumerosta 7277 (tieto Falloonin kirjasta). Oliko sulla tämän jälkeen valmistettu malli? Moniin pyöriin on voitu vaihtaa nestekytkin jälkeenpäinkin.

TommiK
Breganze Heavy Metal - - - Ei Laverdaa tällä hetkellä. Triumph Tiger 'Steamer' 1998 British Racing Green. Mutta 3-sylinteriä!
Avatar
cape
club member
club member
Viestit: 1733
Liittynyt: 09. Loka 2008 08:50

Re: Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja cape »

Kiitoksia, siinähän tuli tuhti tietopaketti.

Ja kyllä, Jota sopii nestekytkimen osalta haarukkaan, runkonumero 75**. Olikohan noita nestekytkimiä missään muissa merkeissä tuohon aikaan?
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Avatar
TommiK
club member
club member
Viestit: 234
Liittynyt: 13. Loka 2008 09:09
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja TommiK »

En mene vannomaan oliko ensimmäinen, mutta Laverda oli ainakin ensimmäisten joukossa sarjatuotantopyörien nestekytkimen käytössä. Samoin tuplalevyjarrujen kanssa kuin myös kärjettömien sytytysjärjestelmien käyttäjänä. Rohkeaa ja edistyksellistä 8-)

Sitten 80-luvun lopulla mentiin kyllä vähän muodin mukana, esimerkkinä 2-tahtiset 3-sylinteriset protot. Kieltämättä olisin halunnut kuulla sen käyvän, mutta se näkemäni yksilö ei välttämättä ollut käyntikuntoinen :?

TommiK
Breganze Heavy Metal - - - Ei Laverdaa tällä hetkellä. Triumph Tiger 'Steamer' 1998 British Racing Green. Mutta 3-sylinteriä!
rgsleo
club member
club member
Viestit: 52
Liittynyt: 26. Loka 2008 22:39
Paikkakunta: Niinikoski

Re: Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja rgsleo »

Moi!
Andy Wagnerin katalogista tämmönen vinkki. Bensaletkut irti talveks eli koneeseenhan se hanasta,ehkä, vuotava bensa saattaa muutoin joutua... Teuvo
Avatar
TommiK
club member
club member
Viestit: 234
Liittynyt: 13. Loka 2008 09:09
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja TommiK »

Hyvä pointti...kun pettää hanan tiiviste niin todennäköisesti talven aikana myös kohokammion venttiili saattaa alkaa vuotaa ja tuloksena jossakin sylinterissä "bensaylläri" :shock:

Tuurilla on menty tosin tähän asti :)

Nyt on kyllä tankki irti ja saa ollakin koko talven ajan. Pitää muistaa pikkuisen voidella tankin sisäpuolta kun talli on aika viileä ja kosteuttakin saattaa ajoittain olla vähän ilmassa.

TommiK
Breganze Heavy Metal - - - Ei Laverdaa tällä hetkellä. Triumph Tiger 'Steamer' 1998 British Racing Green. Mutta 3-sylinteriä!
Avatar
Hannu750
club member
club member
Viestit: 227
Liittynyt: 27. Loka 2008 11:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja Hannu750 »

Mistähän aloittaisi. Jarru- ja kytkinnesteeksi ehdottomasti DOT 4. Ne vitossarjan nesteet eivät ole kovin onnistuneita. Ne on alunperin kehitetty sitä varten että niiden kestoikä on pidempi. Koska ne ovat silikonipohjaisia, ne eivät ime itseensä vettä niin helposti kuin tuo perinteinen alkoholipohjainen. Kisakuskit ovat valittaneet noista silikonipohjaisista että jarrutustunto häviää. Tuo perustuu siihen että silikonipohjainen neste on kokoonpuristuvampaa eikä siten välitä jarrutustuntumaa niin hyvin. Ja jos suositus kelpaa niin ATE:n SL on osoittautunut hyväksi tavaraksi. Saa edullisesti autotarvikeliikkeista litran peltipurkissa. Myytävänä ainakin Fiksus-ketjun liikkeissä. Se ei kuitenkaan ole sitä halvinta. :)

Ne ensimmäiset nestekytkimet tulivat Laverdoihin jo 1978 juhlavuoden malliin. Niitäkin on kolme tuotu Suomeen.

Bensan kanssa olen itse tehnyt semmoisen tempun syksyisin että tankki täyteen ja kaasarit käyttämällä tyhjiksi. Kevällä sitten tankin tyhjennys ja se bensa kipataan auton tankkiin. Pyörään sitten tuoreet bensat. Ja molemmat ovat toimineet hyvin. Taitaa olla aika kaukaa haettua, että hana alkaisi omia aikojaan vuotamaan. Joissain vanhoissa briteissä tuo oli mahdollista. Ja niissäkin lähinnä käytön puutteesta, jolloin korkista valmistetut tiivisteet pääsivät kuivumaan.

Ainakin 90-luvun puolivälin jälkeen valmistetut Zane Laverdat toimivat lyijyttömällä. Muihin mieluiten joka tankkaukseen venttiilisuoja-ainetta. Nuo suoja-aineet ovat kaliumpohjaisia eivätkä ole yhtä tehokkaita kuin lyijytetraetyyli. Lyijyllistä bensaa pystyi huoletta tankkaamaan joka toisen tankillisen.

Hannu Koponen
Avatar
Hannu750
club member
club member
Viestit: 227
Liittynyt: 27. Loka 2008 11:34
Paikkakunta: Espoo

Re: Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja Hannu750 »

Ja nythän se tuli tehtyä ihan karmea kardinaalimoka. Juhlavuoden malli tuli tietysti 1979. Näin se alkaa tässä pääkin jo harvenemaan. Onneksi on edes tukka tallessa. :lol:

Hannu Koponen
Avatar
TommiK
club member
club member
Viestit: 234
Liittynyt: 13. Loka 2008 09:09
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lisää näistä litkuista

Viesti Kirjoittaja TommiK »

Ja ensi vuonna Laverda on jo 60 vuotta vanha mp-merkki ;)

TommiK
Breganze Heavy Metal - - - Ei Laverdaa tällä hetkellä. Triumph Tiger 'Steamer' 1998 British Racing Green. Mutta 3-sylinteriä!
Vastaa Viestiin