ketjuja vaille
- JouniSFC1000
- administrator
- Viestit: 706
- Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: ketjuja vaille
Olen kanssa miettinyt olisko semmoinen kaksrivinen ensiöketju kuitenkin kivempi kuin kaksi yksirivistä.
Kahdella yksirivisellä ketjulla muistaakseni ulompi ketju tuppaa roikkua. Käsittääkseni syy tuolle on että ne
ketjupyörän navan kumivaimentimet on kartiokkaita. Eli ulompi ketju ottaa aluksi hieman enemmän kuormaa kuin sisempi ketju, kunnes se on hieman venynyt.
Saattais olla ehkä hieman hiljaisempi siten se kaksrivinen (roikkuva ketju saattaa pitää enemmän ääntä).Tietysti se ei sitten syö yhtä riviä kolmipyöräisestä rattaasta, mutta en tiedä onko sillä mitään käytännön merkitystä. Kolmirivisiä ketjuja kun ei taida kunnollisia enää saada, ellei sitten tsägällä vanhoja varastoja.
Kahdella yksirivisellä ketjulla muistaakseni ulompi ketju tuppaa roikkua. Käsittääkseni syy tuolle on että ne
ketjupyörän navan kumivaimentimet on kartiokkaita. Eli ulompi ketju ottaa aluksi hieman enemmän kuormaa kuin sisempi ketju, kunnes se on hieman venynyt.
Saattais olla ehkä hieman hiljaisempi siten se kaksrivinen (roikkuva ketju saattaa pitää enemmän ääntä).Tietysti se ei sitten syö yhtä riviä kolmipyöräisestä rattaasta, mutta en tiedä onko sillä mitään käytännön merkitystä. Kolmirivisiä ketjuja kun ei taida kunnollisia enää saada, ellei sitten tsägällä vanhoja varastoja.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
- italosound
- club member
- Viestit: 790
- Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: ketjuja vaille
Moi
Ensi viikolla ehdin käymään Vuorenmaalla, tämä viikko on pelkkää lentoo töiden puolesta.
2-rivisellä voi vähän keventää pyörivää massaa kun sorvaa uloimmat hammaskehät pois
Ensi viikolla ehdin käymään Vuorenmaalla, tämä viikko on pelkkää lentoo töiden puolesta.
2-rivisellä voi vähän keventää pyörivää massaa kun sorvaa uloimmat hammaskehät pois
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Re: ketjuja vaille
Ei tarvitse Martin enää käydä Vuorenmaalla. Selvitin saatavuuden. Heillä ei ole kumpaakaan ketjua. Seuraavaksi asiaa tiedustellaan suoraan Iwis tehtaalta. En tiedä milloin vastaus tulee, mutta saatavuuden kannalta merkittävintä on varmasti kappalemäärät. Ei sieltä ykköskappaleita lähetellä.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Re: ketjuja vaille
Sillä välin, jakoketju:
https://www.eeuroparts.com/Parts/6363/T ... n-9359779/
https://www.eeuroparts.com/Parts/6363/T ... n-9359779/
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Re: ketjuja vaille
Noita SWAG merkkisiä ketjuja näkyy olevan saatavilla, joistain olin lukevinani, iwis tekisi kaikki ketjut heille. Joku kielitaitoinen voisi kysyä ketjumieheltä, tuosta SWAG ketjuista, he käyttävät ainakin samaa koodia kuin iwis esim g67hp haulla tulee noita ketjuja.
Leo
Laverda 1000 3C -74
Laverda 1200 -78
Laverda jota 120 -82
Laverda RGS Corsa -84 2 X
Laverda 1000 3C -74
Laverda 1200 -78
Laverda jota 120 -82
Laverda RGS Corsa -84 2 X
Re: ketjuja vaille
Kysäisin Andyltä mielipidettä/vinkkejä IWIS, SWAG/muiden ketjujen laadusta sekä saatavuudesta (silläkin uhalla että astutaan hänen bisneksiinsä). No, en oikeastaan saanut vastausta. Muuta kuin että liiketoiminnalle on löytynyt jatkaja, joten ketjuja saa myös jatkossa…
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
- JouniSFC1000
- administrator
- Viestit: 706
- Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: ketjuja vaille
Koitetaan vastata tuohon jotain.
Englanninkielisellä forumilla Andy on sanonut, että Renoldin ketjut ovat nykyisin pilattu, eivät ole enää huippuketjuja kuten olivat joskus menneinä vuosikymmeninä. Renoldin valmistus on nykyään Kiinassa ja Intiassa, suurikokoisia teollisuusketjuja tehdään vielä Englannissa. Andyn mukaan nykyisten Renoldin ketjujen sivulevyt ovat heikommat.
Nykyaikainen rullaketju on Renoldin keksinä kapistus. Rullan ketjussa on esittänyt ensimmäiseksi Leonardo Da Vinci 1500-luvulla. Tämän vuoksi nykyaikaista rullaketjua sanottiin monesti ennenvanhaan Renold-ketjuksi.
http://www.renold.com/company/history/
Mielenkiintoisena historiallisena tapahtumana Harley-Davidson käytti ilmeisesti ensimmäisenä tällaisia nykyaikaista
rullaketjuja sarjatuotantoisissa pyörissään mm. toisiovedossa ollen silloin teknisesti maailman nykyaikaisimpia valmistajia.
Andyn mukaan nykyiset DIDin valmistamat ketjut ovat ihan ok laatuisia. Toisaalta niiden lujuus on vain tuon DIN 8187 tasoa. Meillä DIDin ketjut ovat olleet pannassa tähän päivään asti, kun ne eivät kestäneet 70-luvulla edes brittipyörissä. Naiivia tai ei sen voi päättää kukin itse.
Breganzanen sivuilla puhutaan, että Andy suositteli joskus Espanjalaisia Irish-merkkisiä ketjuja Laverdan moottoriin.
Minulla on pieni epäilys että Irish on mahdollisesti tehnyt Reginat eli lopettanut koneen sisäisten ketjujen valmistamisen.
Englanninkielisellä forumilla Andy on sanonut, että Renoldin ketjut ovat nykyisin pilattu, eivät ole enää huippuketjuja kuten olivat joskus menneinä vuosikymmeninä. Renoldin valmistus on nykyään Kiinassa ja Intiassa, suurikokoisia teollisuusketjuja tehdään vielä Englannissa. Andyn mukaan nykyisten Renoldin ketjujen sivulevyt ovat heikommat.
Nykyaikainen rullaketju on Renoldin keksinä kapistus. Rullan ketjussa on esittänyt ensimmäiseksi Leonardo Da Vinci 1500-luvulla. Tämän vuoksi nykyaikaista rullaketjua sanottiin monesti ennenvanhaan Renold-ketjuksi.
http://www.renold.com/company/history/
Mielenkiintoisena historiallisena tapahtumana Harley-Davidson käytti ilmeisesti ensimmäisenä tällaisia nykyaikaista
rullaketjuja sarjatuotantoisissa pyörissään mm. toisiovedossa ollen silloin teknisesti maailman nykyaikaisimpia valmistajia.
Andyn mukaan nykyiset DIDin valmistamat ketjut ovat ihan ok laatuisia. Toisaalta niiden lujuus on vain tuon DIN 8187 tasoa. Meillä DIDin ketjut ovat olleet pannassa tähän päivään asti, kun ne eivät kestäneet 70-luvulla edes brittipyörissä. Naiivia tai ei sen voi päättää kukin itse.
Breganzanen sivuilla puhutaan, että Andy suositteli joskus Espanjalaisia Irish-merkkisiä ketjuja Laverdan moottoriin.
Minulla on pieni epäilys että Irish on mahdollisesti tehnyt Reginat eli lopettanut koneen sisäisten ketjujen valmistamisen.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
- italosound
- club member
- Viestit: 790
- Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: ketjuja vaille
Moro
Talvihuollon yhteydessä avasin venttiilikopan ja nokkaketju näytti olevan DID 06B (made in Japan), sillä on nyt n. 10000 ajettu eikä se ollut yhtään venynyt. Onkohan tämä tyyppi nyt tähän käyttöön tarkoitettu?
Martti
Talvihuollon yhteydessä avasin venttiilikopan ja nokkaketju näytti olevan DID 06B (made in Japan), sillä on nyt n. 10000 ajettu eikä se ollut yhtään venynyt. Onkohan tämä tyyppi nyt tähän käyttöön tarkoitettu?
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Re: ketjuja vaille
Sain vielä Vuorenmaan välityksellä vastauksen Iwikseltä koskien noiden ketjujen saatavuutta. Tehdas ei voi niitä myydä, koska ketjuilla on jonkin laitevalmistajan tuotesuoja. Olisiko käytännössä siis niin, että Andy on saanut ko. ketjuihin yksinoikeuden. Eikös Andy ole Iwiksen entinen työntekijä?
Jos mielii Iwis ketjuja jatkossa käyttää, niin nyt on varmaan hyvä aika hankkia niitä varastoon. Vaikka Andy onkin löytänyt liiketoiminnalle jatkajan, ketjujen hinta voi tulevaisuudessa nousta huomattavasti, kunhan Britannia lopullisesti eroaa EU:sta…
Jos mielii Iwis ketjuja jatkossa käyttää, niin nyt on varmaan hyvä aika hankkia niitä varastoon. Vaikka Andy onkin löytänyt liiketoiminnalle jatkajan, ketjujen hinta voi tulevaisuudessa nousta huomattavasti, kunhan Britannia lopullisesti eroaa EU:sta…
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Re: ketjuja vaille
Björniltä löytyy alkuperäistä triplex ensiöketjua, hinta 80€. Lupasi vielä ilmoittaa mikä on jakoketjujen ja yksinkertaisten ensiöketjujen varastotilanne.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!