ketjuja vaille
Re: ketjuja vaille
Fixus näkyy myyvän Iwis ketjuja. Sivun https://www.fixusnet.fi/fin/client/sear ... is/page:2/ alareunasta löytyy yksirivinen 108 lenkkinen jakopään ketju. Tiedot on vaan vähän puutteelliset, ketju on G67 mutta WZ maininta siitä puuttuu. Samalla listalla muiden G67 ketjujen tuotetiedot on vähän tarkempia ja WZ merkintä löytyy. Tiedä sitten onko sopiva, pitäisi varmaan kysyä.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
- JouniSFC1000
- administrator
- Viestit: 706
- Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: ketjuja vaille
En vielä saanut selville mitä nuo vikat kirjaimet merkkaa siinä Iwisin koodissa. Edes ketjun datalehti ei sitä kertonut.
Yks vaihtoehto vois toki olla hankkia sopivat ketjutyökalut ja katkoa ja niitata niitä ensiöketjuja + toki nokkaketjuihin erilliset lukot.
Yks vaihtoehto vois toki olla hankkia sopivat ketjutyökalut ja katkoa ja niitata niitä ensiöketjuja + toki nokkaketjuihin erilliset lukot.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
Re: ketjuja vaille
Netistä löytyy iwis ketjujen luettelo, eikun selailemaan:
http://www.iwis.de/uploads/tx_sbdownloa ... _DE_EN.pdf
Ensiöketju:
OEM part no. 079.109.229.L
G67HP9 74 E simplex
iwis part no 50038634
74 linkkiä ja E=endless
Jakoketju:
OEM part no. 000.997.8094
G67WZ8 118 MFV
iwis part no 50037121
118 linkkiä, joutuu siis lyhentämään ja MFV=jousilukko
http://www.iwis.de/uploads/tx_sbdownloa ... _DE_EN.pdf
Ensiöketju:
OEM part no. 079.109.229.L
G67HP9 74 E simplex
iwis part no 50038634
74 linkkiä ja E=endless
Jakoketju:
OEM part no. 000.997.8094
G67WZ8 118 MFV
iwis part no 50037121
118 linkkiä, joutuu siis lyhentämään ja MFV=jousilukko
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Re: ketjuja vaille
Eikös ensiöketjun pituus ollut 76 ? Hyndaissa näyttää olevan sen pituinen. Saabissa on on vähän lyhyempi jakoketju kuin tuo 118. Mistähän noita saa tilata?
Leo
Laverda 1000 3C -74
Laverda 1200 -78
Laverda jota 120 -82
Laverda RGS Corsa -84 2 X
Laverda 1000 3C -74
Laverda 1200 -78
Laverda jota 120 -82
Laverda RGS Corsa -84 2 X
- italosound
- club member
- Viestit: 790
- Liittynyt: 27. Loka 2008 08:31
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: ketjuja vaille
Moro
Vuorenmaa edustaa Iwis ketjuja ja Koivunen tuo myös maahan. Fixus-ketju on Koivusen jälleenmyyjä.
Paikallisesta Fixus-liikkeestä Iwiksen tuotenumerolla vain tilaamaan.
Martti
Vuorenmaa edustaa Iwis ketjuja ja Koivunen tuo myös maahan. Fixus-ketju on Koivusen jälleenmyyjä.
Paikallisesta Fixus-liikkeestä Iwiksen tuotenumerolla vain tilaamaan.
Martti
750 SF -70
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
1000 3CL -79
1000 3CL Jota -81
RGS 1000 -83
SFC 1000 -86
OR 600 Atlas -87
Re: ketjuja vaille
Tässä vielä korjatut numerot:
Hyundai / KIA
OEM part no. 243614A000/ 243612A001
G67HP6 76 E
iwis part no 50034353
Saab
OEM part no. 8365736/9359779
G67WZ8 108 E (katkaistava ja lyhennettävä) iwis part no 50037238
+ iwis part no 70021518 (jousilukko)
Hyundai / KIA
OEM part no. 243614A000/ 243612A001
G67HP6 76 E
iwis part no 50034353
Saab
OEM part no. 8365736/9359779
G67WZ8 108 E (katkaistava ja lyhennettävä) iwis part no 50037238
+ iwis part no 70021518 (jousilukko)
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Re: ketjuja vaille
Jatkoa,
Kävin paikallisessa Fixus liikkeessä kyselemässä ketjuja. Jakoketjun OEM numero antoi vaihtoehdoksi juuri sen fixus-nettisivuilla näkyvän G67 108 lenkkisen ketjun. Nähtävästi ketju on siis WZ, vaikka merkintää nettisivulla ei ole. Hinta 31€ ja saa seuraavalle päivälle.
Ensiöketju G67HP-76 on kysymysmerkki. Fixus sitä selvitteli, mutta Koivusen valikoimista se on poistunut. Lupasivat kuitenkin tiedustella saatavuutta sähköpostilla, joten odottelen vastausta.
Kävin paikallisessa Fixus liikkeessä kyselemässä ketjuja. Jakoketjun OEM numero antoi vaihtoehdoksi juuri sen fixus-nettisivuilla näkyvän G67 108 lenkkisen ketjun. Nähtävästi ketju on siis WZ, vaikka merkintää nettisivulla ei ole. Hinta 31€ ja saa seuraavalle päivälle.
Ensiöketju G67HP-76 on kysymysmerkki. Fixus sitä selvitteli, mutta Koivusen valikoimista se on poistunut. Lupasivat kuitenkin tiedustella saatavuutta sähköpostilla, joten odottelen vastausta.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
Re: ketjuja vaille
Ja Koivusen vastaus on että HP ketjua ei ole saatavilla.
Voisiko Martti selvittää Vuorenmaan tilanteen? Näkyy Tampereella olevan myymälä.
Voisiko Martti selvittää Vuorenmaan tilanteen? Näkyy Tampereella olevan myymälä.
Laverda 1000 Jota -81, 3/4 rhythm rocket!
- JouniSFC1000
- administrator
- Viestit: 706
- Liittynyt: 13. Helmi 2012 19:13
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Re: ketjuja vaille
Ja mikäs se kaksrivinen ensiöketju mahtaa olla? Andy puhuu että se on joku Mersun auton moottorin jakoketju, joka käy siis triplexin tilalle kaksille vierekkäisille hampaille, mutta siinä on erityisen paksut rullien akselit ja siten lujuus poikkeuksellisen paljon. Twiniin tulee toki myös kaksirivinen jakoketju.
En tiedä onko ns. normaali Iwiksen merkintä D67HP juuri se mersun ketju vaiko eikö ole. IWISkin on joskus kait tehnyt triplexiä, mutta se on poistunut valikoimasta, merkintä on kait ollut Tr67HP.
Ketjujen kestävyydestä sanoisin, että aikoinaan noista ketjuista ei ollut standardia. Sitten näitä Laverdan koneen ketjuja koskeva standardi tuli DIN 8187, joka speksasi vetomurtolujuuden parhaiden ketjuvalmistajien ketjuja pienemmiksi. Moni valmistaja laski sitten lujuutta tuon DIN-standardin mukaiseksi ollakseen mukana hintakilpailussa, kun jatkossa koneet kuitenkin mitoitettiin sen mukaan. Oikea merkintä näille ketjuille on tuo 06B-1 (simplex eli yksirivinen), 06B-2 (duplex eli kaksirivinen) ja 06B-3 (triplex eli kolmirivinen). IWIS speksaa ketjunsa huomattavasti tuon DIN 8187 vetomurtolujuudet ylittäväksi. Luulisin että tämä on syy miksi Andy myy nimenomaan näitä.
Breganzelaisissa sekä jako-, että ensiöketjun väli on virallisesti 3/8" x 1/4", tokikaan kaikki sen mittaiset ketjut ei välttämättä osu kun sovitteita on erilaisia, sekä vetomurtolujuuksia. Jossain mainittiin alkuperäisiksi ketjuiksi Regina C121HCS, en ole varma onko se sekä jako- että nokkaketjun merkintä vai molemmat.
Vaihtoväliksi luulisin että melko lyhyt väli on annettu ettei söisi rattaita. Esim. jakoketjun kampuran rattaan uusiminen on aika kinkkinen juttu, pitäis vaihtaa se koko kampuran pätkä. Taitaa olla vähän siitä kiinni ajetaanko näillä pyörillä vielä oikeasti isoja kilometrimääriä vai ei. En tiedä onko noi Iwikset sen kummempia kestävyydeltään kuin alkuperäiset Reginatkaan. Ainakin Iwiksien valmistustekniikka on rullien osalta halvempi, mutta toisaalta materiaalit ja valmistus ovat kehittyneet. Mielestäni ainakin IWIksen ja Reginan ketjuilla voi pitää pidempää vaihtoväliä kuin Laverdan tehdas antoi ohjeeksi, jos ketju muuten vielä tuntuu hyvältä.
Esimerkiksi 30:n vuoden päästä tai jo aiemminkin saattaa ruveta olemaan ongelma saako edes sopivaa polttoainetta. Ja paljonko on silloin kuljettajia näille pyörille. No sitten konvertoin moottorin toiselle polttoaineelle. Onko se sitten kiva onko ne ketjupyörät sitten priimassa kunnossa vielä vai ei. Tiedän museoautoharrastajia jotka laittaa jopa auton perään heikommat öljyt kuin tehdas vaatii ja huomautettuani ovat vastanneet ettei sillä ole väliä onko perän hammaspyörät rikki siinä vaiheessa kun eivät itse enää ajoneuvoa tarvitse. Itse kuitenkin olen sitä mieltä ettei millään asennusvirheellä tms. museoajoneuvoja laiteta tarkoituksella hajoamaan aikaisemmin, niitä kun ei enää valmisteta lisää kuin korkeintaan replikoita.
En tiedä onko ns. normaali Iwiksen merkintä D67HP juuri se mersun ketju vaiko eikö ole. IWISkin on joskus kait tehnyt triplexiä, mutta se on poistunut valikoimasta, merkintä on kait ollut Tr67HP.
Ketjujen kestävyydestä sanoisin, että aikoinaan noista ketjuista ei ollut standardia. Sitten näitä Laverdan koneen ketjuja koskeva standardi tuli DIN 8187, joka speksasi vetomurtolujuuden parhaiden ketjuvalmistajien ketjuja pienemmiksi. Moni valmistaja laski sitten lujuutta tuon DIN-standardin mukaiseksi ollakseen mukana hintakilpailussa, kun jatkossa koneet kuitenkin mitoitettiin sen mukaan. Oikea merkintä näille ketjuille on tuo 06B-1 (simplex eli yksirivinen), 06B-2 (duplex eli kaksirivinen) ja 06B-3 (triplex eli kolmirivinen). IWIS speksaa ketjunsa huomattavasti tuon DIN 8187 vetomurtolujuudet ylittäväksi. Luulisin että tämä on syy miksi Andy myy nimenomaan näitä.
Breganzelaisissa sekä jako-, että ensiöketjun väli on virallisesti 3/8" x 1/4", tokikaan kaikki sen mittaiset ketjut ei välttämättä osu kun sovitteita on erilaisia, sekä vetomurtolujuuksia. Jossain mainittiin alkuperäisiksi ketjuiksi Regina C121HCS, en ole varma onko se sekä jako- että nokkaketjun merkintä vai molemmat.
Vaihtoväliksi luulisin että melko lyhyt väli on annettu ettei söisi rattaita. Esim. jakoketjun kampuran rattaan uusiminen on aika kinkkinen juttu, pitäis vaihtaa se koko kampuran pätkä. Taitaa olla vähän siitä kiinni ajetaanko näillä pyörillä vielä oikeasti isoja kilometrimääriä vai ei. En tiedä onko noi Iwikset sen kummempia kestävyydeltään kuin alkuperäiset Reginatkaan. Ainakin Iwiksien valmistustekniikka on rullien osalta halvempi, mutta toisaalta materiaalit ja valmistus ovat kehittyneet. Mielestäni ainakin IWIksen ja Reginan ketjuilla voi pitää pidempää vaihtoväliä kuin Laverdan tehdas antoi ohjeeksi, jos ketju muuten vielä tuntuu hyvältä.
Esimerkiksi 30:n vuoden päästä tai jo aiemminkin saattaa ruveta olemaan ongelma saako edes sopivaa polttoainetta. Ja paljonko on silloin kuljettajia näille pyörille. No sitten konvertoin moottorin toiselle polttoaineelle. Onko se sitten kiva onko ne ketjupyörät sitten priimassa kunnossa vielä vai ei. Tiedän museoautoharrastajia jotka laittaa jopa auton perään heikommat öljyt kuin tehdas vaatii ja huomautettuani ovat vastanneet ettei sillä ole väliä onko perän hammaspyörät rikki siinä vaiheessa kun eivät itse enää ajoneuvoa tarvitse. Itse kuitenkin olen sitä mieltä ettei millään asennusvirheellä tms. museoajoneuvoja laiteta tarkoituksella hajoamaan aikaisemmin, niitä kun ei enää valmisteta lisää kuin korkeintaan replikoita.
SFC 1000 Classic 1989
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964
LB 125 Uno Custom 1986
Ducati Paso 750 1990
MZ RT125/3 1961
Matchless G2 CSR 1964